Van benne valami, hogy megőrizni legtöbbször nehezebb ügy, mint valami újat csinálni. Egy ideje már a szabadidőm egy részében "elé dolgozok" Pistinek. A nem egyszer nyomorúságos állapotban beeső cangák előkészítésével játszani szinte megkönnyebbülés a könyvraktári örök dara után, itt legalább időről időre elkészül valami. A szétszerelés-tisztítás közben fura mód egyfajta "szakértelem" halmozódott fel, mikor melyik anyaggal érem el leghamarabb a kívánt hatást, milyen sorrendben célszerű az alkatrészekkel játszani...

Pisti mániája, hogy ha az állapot engedi, őrizzük meg az eredeti fényezést - sőt, amennyire lehet, az eredeti technikát is, főleg ha hibátlanul működik. Van, hogy elszáll az agyunk, vannak ránézésre borzalmas gépek, amikbe beleszeretünk, és elvisszük az eredeti állapotból valami egészen másba. Olyan eset is akad, hogy az állapot nem engedi az eredeti küllem megmentését - lehet vele egészen mást játszani, fényezni, egyedíteni, egyebek. De ha az első vágyunk, a megőrzés felé megyünk, az első lépés egy alapos tisztítás.

Az első képen látható a (nagyképűen) tisztítóműhelynek titulált állás, ahova felkerült lebovdenezés, némi bontás, és minden csavar és forgóelem bőkezű csavarlazítózása után a következő áldozat. Mint látható, a hátsó kerékhez egy kissé széthajtott első villát használok (rémületes egyébként, hogy egy ilyen villa milyen könnyen hajlítgatható). A legelső művelet az összes küllőanyát is befújni csavarlazítóval, mindkét keréken.  Sajnos nem egyszer jártunk úgy, hogy a megtisztított kerékből kellett a francba kivágni az összes küllőt, mivel teljesen össze voltak gyógyulva az anyával. Ezt érdemes legelőször ellenőrizni.

Másodiknak a sort. Ha nem szorul cserére, véleményes, hogy egyszerűbb-e a keréken megtisztítani, vagy levenni, mind a két nézet mellett szólnak érvek.

Bármennyire is áll a rozsdában, ez a sor például nem szorul cserére - ha kint is állt az esőben-hóban x ideig, meg nem kopott. Jöhet hát a motortisztító-brigéciol-drótkefe-rongy négyese. Az a helyzet, meg nem mondaná senki, hogy némi brigéciolos fogkefézés után

ez a sor így fog kinézni. Azt nem állítom, hogy mint egy új, de a rozsda lemarása utáni drótkefézés eldolgozza annyira a revés felületeket, hogy csak újabb vétkes elhanyagolások által rozsdásodjon megint. Tehát a használati értéke csaknem ugyanaz.

És ez még nincs kész. Mert egy kör a brigéciollal sosem elég. Közben óhatatlanul csurog le a felnire is a tisztítóanyag, ami egyáltalán nem baj, sőt. Főleg az alufelnibe ivódott sóreve tűnik el igen nehezen - meg a rárakódott sárral elegy olaj, a rácsöppent festék, nem árt nekik az oldás. Érdekes ez, a kezelt régi acélfelnikkel sokkal kevesebb a gond, egyszerű konyhai dörzsivel újjá lehet varázsolni (viszont vigyázni kell a dörzsivételnél, mert kétfélét kapni és a durvább karcol).

Az agyak és a felni első körének tisztítóeszközei látszanak a képeken, a dzsuvás rongyhalom  a lecsöpögő cuccot fogja fel.

Mielőtt finomabb anyagokhoz nyúlnék, be célszerű illeszteni egy dörzsizést a küllőkön is, főleg ha sokat állt kinn a delikvens - a művelet fémpora a ronggyal való visszatörlés közben szintén fényez. A felnik közül a matt alufelni adja a sok munkát, a brigéciolos áttörlés után szidollal (ha rozsdásak a küllőanyák, szidollal és fogkefével) is alaposan át kell menni rajta, hogy kinézzen valahogy (és hogy frissüljön a felületi védelem). A nagyon rozsdás részek mindig kapjanak valamilyen rozsdaoldót is.

Ilyen volt...

és ilyen lett, persze nem magától. Jöhet az első kerék - csaknem ugyanezekkel a műveletekkel. Én nagyon szeretem a kerekeket csinálni, mert igen látványos javulást mutatnak némi energiaráfordítással. Más kérdés, hogy egy-egy elhagyottabb állapotú hátsó kerék akár több mint egy órán át csiszatolható, és értek már kudarcok is, mint amikor a rágyógyult sóreve kapott a teljes vegyszerpalettából hiába az egyébként jó állapotú hetes Nexus agyváltón, és lett így "majdnem makulátlan" a "gyári kinézetű" helyett, ami ennyi munka után, higgyétek el, bosszantóan nagy különbség.

CIMG0653

Szóval kész a két kerék, jöhet a hajtás többi olaj-sárdzsuvás eleme. A hajtómű, meg a váltók, meg a lánc. Az is véleményes, hogy a láncot hogy egyszerűbb tisztítani, levéve, avagy sem. Meg persze állapotfüggő is, van, hogy a kosz alatt teljesen használható a gépen minden, tehát nem érdemes a bontással gyengíteni a láncon. Aztán van olyan is, hogy muszáj levenni:

ilyenkor ázik a lánc egy kicsit, vagy áll egy-két napot motortisztítóval befújva zacskóban - vagy ez is, az is. Ha nem nyúlt meg, ha nem kopott rommá (a régi anyagminőség, - vastagság mellett nem egy idény alatt szoktak), és visszakerülhet, akkor meghálálja a gondoskodást. Eszméletlen állapotú holmik jönnek be időnként, sokan csak kenik agyba főbe, de soha nem takarítják ezeket az elemeket, a takarítás után sokszor alig is hiszi el az ember, hogy ugyanaz az alkatrész maradt a gépen.

Persze a hajtómű esetében is - tisztítási szempontból - hálásabb az acél, mint az alu, az utóbbival sokkal többet kell szöszölni.

És a végeredmény sem olyan látványos. Persze ez csak a tisztítómunkás szemszögéből igaz megállapítás, sokan nyilván inkább választanák ezt a hajtóművet, mint egy acélt, és nemcsak azok, akik adnak az összsúlyra.

A váz meg a sárvédők maradnak a legvégére, elsősorban különböző políranyagok kerülnek elő a számukra egy alapos átmosás után. Néha a szidol is elég, ha nincs agyonkarcolva-ütve a fényezés. Meg a 3M, a matricák tisztítóvarázslója. A legtöbbet a vázzal meg a villával lehet szöszölni, a féktüskék környéke, a nehezen hozzáférhető hajlatok-illesztések többszöri áttörlés után sem biztos, hogy tiszta összképet adnak.

A végeredmény egy letisztított használt kerékpár - azért az ritka csoda, ha minden elemében "új-hatású" készítményt sikerül prezentálni, és nem is feltétlenül ez a cél. Lehet, hogy ha a költséghatékonyságot tekintem, már ezzel is túllépjük a határokat...

Ha valaki kíváncsi, további képeket is nézegethet a hobbimról.

Jó tekerést a tavaszba!

Shizoo

 

U.i.: És persze van este, amikor már a szétszerelésnél igen kifinomult szerszámok kerülnek elő:)

Szerző: shizoo  2011.03.13. 08:05 1 komment

Címkék: vendégjáték

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sista 2012.02.17. 20:57:53

Ide került az említett Nexus agyas kerék:
indafoto.hu/retrobringa/ktm_lugged_1